utorak, 5. siječnja 2016.

NE DAJU MI FRIGANE ZERE



U vrijeme adventa, pa i ovo oko Nove godine, nismo se baš nešto najeli ribe. Bakalar je dvostruko skuplji negoli prošle godine u ovo vrijeme, imali smo zabranu lova srdele puno prije lovostaja, a druga riba, budimo iskreni, skupa je za naš danapnji prosječan kućni budžet. Jednom u deset dana možda i može biti riba na meniju, ali teško da mo
U posljednje vrijeme nerijetko poželim uživati u našoj nekad vrlo čestoj marendi – friganim gavunima ili još bže biti dvaput u tjednu, što bi bilo normalno u ovom našem podneblju.olje – zerima ili oligama. Atherina hepsetus – gavun i Atherina Boyeri – oliga, zer.
Nije da ih nema na peškariji, ali moraš pogoditi dan, a koji puta i sat, ako ih želiš kupiti. Razlog tome je vrlo bizaran. Europski zakoni, i Mediteranska uredba, zabranila je mreže oka ispod 14 mm, po dijagonali, a naše oližnice radile su najbolje s okom od 10 mm. U ovo veće oko zere se zabadaju ili imbrokivaju, a takve ih je nemoguće vaditi iz mreže. Zeri se inače love u saku, potpuno su slobodne u mreži.
Da stvar bude još gora, zabranjeni su i oni mali zereri, što smo ih raspete među četiri žice znali s obale spustiti u more i uloviti dvi tri šake zera za marendu. Jedan moj penzić, ne znajući za tu zabranu, platio je paprenu kaznu, nekih tri tisuće kuna.
To bi značilo da je ono malo zeri na ribarnici ulovljeno u krivolovu.
Nije baš. U Istri ima pet brodica registriranih za lov oližnicama. Cijelu prošlu godinu radili su na studiji, skupa sa splitskim Institutom za oceanografiju i ribarstvo i Upravom za ribarstvo, s kojom bi se trebala izboriti derogacija za neke detalje na potegačama, plivarice za lov na plićim područjima od sada dozvoljenih 50 metara i derogacija odredbe u korist manjeg oka od 14 mm samo za oližnice. Valja pripomenuti da se u oližnicu ne lovi nikakva druga riba, tek pokoja iglica ili šarun. Oližničar, Milorad Harašić priča mi da je studija vrlo obećavajuća i da će na adresu onih koji odlučuju doći tijekom ovoga mjeseca.
Dotad se lovi kako se lovi. A poznato je da smo mi stroži prema sebi negoli su drugi prema nama. Tako su naši oližničari kažnjeni sa 6 tisuća kuna kazne, jer su lovili na udaljenosti od 285 metara od obale, a morali su loviti na najmanje 300 metara.
Druga je priča što se zeri i gavuni love na 15 metara dubine. Ajde ti nađi dubinu od 15 metara na 300 metara udaljenosti.

Uglavnom, ne bude li prihvaćena derogacija, siguran sam, ostadosmo mi bez zera i gavuna, ostadosmo bez naše tradicionalne marende. Jer s velikim okom u mreže love se veća riba, a bome zeri i gavuni ne mogu biti veći negoli jesu, 10 do 12 mm u prosjeku i za njih stvarno treba malo oko. To što njih europski zakonodavac nema u njegovom moru, što me briga, meni je važno da ih mi imamo i da ih ja hoću guštati. Po zakonu.

Nema komentara:

Objavi komentar